Op woensdag 26 maart was het derde webinar van de collegetour toekomstbestendig plannen. Tijdens dit webinar gingen we samen met collega’s van Buro Lima in op de mogelijkheden en uitdagingen van langere diensten. Bekijk de opname van het webinar of neem de PowerPoint presentatie rustig door.
Waarom langere diensten?
Door binnen een organisatie langere diensten in te voeren, ontstaat de mogelijkheid om medewerkers ook grotere contracten aan te bieden. Grotere contracten, komen de inkomenszekerheid ten goede. Daarnaast kunnen langere diensten ook bijdragen aan de werk-privébalans van medewerkers. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier medewerkers graag meer uren zou willen werken. Toch is de invoering van langere diensten niet altijd eenvoudig, omdat deze moeten passen binnen de roosters en de zorgbehoefte van cliënten. Daarnaast is het ook niet voor elke medewerker een voordeel om langere diensten te werken. Kortom, er zijn voordelen, maar er moet ook zeker aandacht zijn voor onder welke voorwaarden de invoering van deze langere diensten mogelijk is. Hierbij kun je bijvoorbeeld ook denken aan de intensiteit van de werkdag wanneer een dienst wordt verlengd van de medewerker.
Voordelen voor medewerkers, cliënten en organisaties
- Voor medewerkers: minder opkomstdagen, langere hersteltijd en een betere balans tussen werk en privé. Daarnaast zijn grotere contracten mogelijk, waarmee je als medewerker een zelfstandig inkomen kunt verdienen.
- Voor cliënten: minder wisselingen in zorgverleners, zorgt voor meer rust in de dag en komt de relaties met zorgprofessionals ten goede.
- Voor organisaties: langere diensten kunnen bijdragen aan een hogere medewerkerstevredenheid, rust in het rooster en minder ziekteverzuim
Webinar gemist?
Kijk het webinar terug of bekijk de presentatie.
Kom ook naar het volgende webinar
Er valt veel te zeggen over de beste manier van plannen als het gaat om centraal of decentraal plannen. Beide hebben voor- en nadelen, maar bestaat er een middenweg? In het volgende webinar op maandag 14 april komt het invoeren van centraal plannen uitgebreid aan bod. Het is voor veel organisaties een beladen onderwerp, maar je kunt een eerlijk verhaal verwachten. Een instelling in de gehandicaptenzorg komt aan het woord met een verhaal over de succesfactoren, teleurstellingen en tips.